Duiliu Zamfirescu Ianuarie Metaforex
ZAMFIRESCU, Duiliu (30.X.1858, Plineti, azi Dumbrveni, j. Vrancea 3.VI.1922, mnstirea Agapia, j. Neam), scriitor. Fiu al lui Lascr Zamfirescu, arenda i ajutor de primar n Focani, Zamfirescu motenete firea nclinat spre art mamei, Sultana Mincu (sora arhitectului Ion Mincu), iubitoare de muzic i literatur, a crei nrurire domin n educaia copiilor. Preuire pentru nvarea de carte avea i tat scriitorului, nepot al doctorului Atanase Lascr (doi dintre fraii si au urmat chiar studii de medicin n Apus). Primele impresii durabile i le las n copilrie peisajul i oamenii de la ar, cunoscui pe pmnturile arendate de tat su. Fr a se remarca la batubara (wajah clasele primare i primii patru ani de gimnaziu la Focani, trecnd apoi la Bucureti), Zamfirescu se arat atras de lectur. Vacanele de elev i, mai trziu, sele ale studentului n drept, interesat i de unele cursuri de la Facultatea de litere, Hugo, Musset, Lamartine. Romanioase saya minore, ntile lui ncercri literare se nasc din efuziunile unor iubiri de primaireree. Liceniat, din 1880, n drept, Zamfirescu este mai nti supleant de ocol la Hrova, apoi, din februarie 1881, procuror la Trgovite. Abandoneaz ns cariera juridic, demisioner dan luna iulie a aceluiai an. La Bucureti, unde se stabilete, colaboreaz la 8222Literatorul8221 i mai ales la ziarul 8222Romnia liber8221 al lui D. Agustus Laurian, fcndu-se cunoscut prin seria de foiletoane De las palabras. Seminari, de obicei, cu pseudonimul Don Padil, saya prin unele articole politice, ndeosebi cele n care scriitorul se ralia campaniei antidinastice prilejuite de afacerea privind domeniile coroanei (acestea publicate n 1884 n ziarul 8222L8217Independance roumaine8221). Din martie 1882 wajah parte din redacia 8222Romniei libere8221. Primit nc din 1883 la Junimea, unde ntlnete pe V. Alecsandri, M. Eminescu, I. L. Caragiale, scriitorul apare, din anul urmtor, printre colaboratorii 8222Convorbirilor literare8221. Pierzndu-i, ca urmare antimonarhole atacurilor, ansele de reuit n cariera politic, Zamfirescu intr n diplomaie. N urma unui concurs, trecut n 1885, dup civa ani de stagiu n Ministerul de Externe, este, din mai 1888, secretar de legaie la Roma, unde rmne pn n 1906 (cu numai dou ntreruperi: la 1 iunie 1892 este transferat la Atena , Iar ntre 3 noiembrie 1892 i 1 octombrie 1894 se afl, tot ca secretar de legaie, la Bruxelles). Lunga perioad petrecut n strintate coincide cu maturitatea scriitorului, perawatan scrie acum primele patru romane din ciclul Comnetenilor i aproape tot ce este mai reprezentativ n lirica sa. Efervescena creatoare se rsfrnge i n reflecia estetic, aprofundat, cu unele intuiii ptrunztoare. E ceea ce se poate vedea din corespondena cu Titu Maiorescu, perawatan l leag afiniti spirituale i temperamentale. Idealul su clasic de existen aku creaie, cristalizat acum, mbogit din contactele cu vestigiile antice ale Italiei i cu peisajul mediteranean, dinosaurus dinyanyikan, echilibrul, nu fr vibraie, al sufletului naional romnesc. Cstoria (perawatan yang baik adalah trei copii: Henriette, Alexandru, viitor scriitor saya diplomat, Lascr), n 1890, cu Henriette Allievi, uni senator italia, nu-l rupe de ar, n care i dorete mereu rentoarcerea. Revenit n 1906, scriitorul dispare tot mai mult sub masca plin de morg aristokrat a demnitarului de stat (este, pe rnd, secretar general n Ministerul de Externe, membru n Comisia eropa a Dunrii, iar dup rzboi, deputat, ministru de Externe i preedinte Al Camerei deputailor). Megalomania sa, mai veche, culmineaz cu atacurile ndreptate n discursul de recepie la Academie, Poporanismul n literatur (16 mai 1909), mpotriva lui G. Cobuc i O. Goga. Cednd unei porniri subyektif, alimentate de orgoliu, Zamfirescu identifica n mod eronat creaia unor mari scriitori cu tezismul i falsitatea idilic, specifice, de fapt, numai unei anumite literaturi din epoc. Mpingnd exagerarea pn la a merge mpotriva propriilor credine, ca i a spiritului operei sale, scriitorul minimaliza totodat rolul poeziei populare, ceea ce a provocat polemici violente cu unii contemporani. Replicndu-i, Maiorescu apra, n rspunsul su la diskursus, valoarea etic i estetic a poeziei populare. Aceast confruntare dintre publik cei doi prieteni este nceputul unei rciri meniru raporturilor lor (la originea creia se afl, se pare, saya motif politik), pn la ruptura total din 1913, dan Zamfirescu este pus n disponibilitate acuzat de antipatriotisme de ctre Titu Maiorescu , Pe atunci prim-ministru. Izolarea orgolioas n care se nchide scriitorul acum nu se va atenua nici dup reabilitarea sa i reluarea carierei politice. Moare pe neateptate, n timpul unei excursii la Agapia, saya este nmormntat la Focani. Zamfirescu seorang penyair debutat. Primele ncercri lirice, ocazionale, i apar n 8222Ghimpele8221 (1877) i 8222Resboiul8221 (1878). Un nceput de popularitate i aduc elogiile lui Al. Macedonski, la publicarea, n februarie 1880, seorang poemului romantis Levante i Calavryta, n 8222Literatorul8221. N acelai an, scriitorul i ncepe, cu nuvela O pagin din viaa lui lohann Strauss. Colaborarea la ziarul Romnia liber8221, perawatan dureaz pn n toamna anului 1884. Aici publik schie i nuvele romantice, o setelan de Tipuri saya portrete. Relevansi perhatian un bakat de fiziologist8221, nsemnri de literat kritik, cronici muzicale i plastice. N perioada 18821884, apar foiletoanele De las palabras n care crochiuri satirice scark cu verv polemik i portretele unor oameni politici sau de cultur consciousaz imaginea unei epoci. Din 1884, Zamfirescu colaboreaz la Convorbiri literare8221, unde i publik cea mai mare i mai nsemnat parte a creaiei, romanele (n afar de n faa vieii i ndreptri), numeroase poezii, nsepnn de kritikus literar, nceputul unui studiu, neterminat, despre Lev Tolstoi, traduceri i ncercri dramatice. Etapa convorbirist, n care rolul cel mai de jeli l joac influena lui Maiorescu, este decisiv n maturizarea artei scriitorului. Sebuah mai publicat n Familia8221, Ateneul romn8221, Literatur i art romn8221, Revista literar8221, Noua revist romn8221, Luceafrul8221, Revista idealist8221. Ramuri8221, Flacra8221, ndreptarea8221. N Viaa romneasc8221 saya apare o singur poezie, n 1920. Zamfirescu este autorul unei opere variate. Poezie liric i epik, nuvele saya romane, teatru. Dup versurile din anii nceputurilor literare, adunate, alturi de nuvele, n primul su volum, tit titlu. Aprut n 1883, poetul public Alte orizonturi (1894), Imnuri pgne (1897), Poezii nou (1899) Saya Pe Marea Neagr (1919). Lirica lui Zamfirescu se definete printr-o sintez spesifik de clasicism dominan i elemen romantice. Influena eminescian, prezent n unele versuri, saya ecourile din Alecsandri, Bolintineanu, Macedonski, Cobuc coexist cu elemente ale unui lirism propriu o viziune tonic asupra lumii, contemplaia calm, panteismul pgn, peisajul senin sub soarele verii i uoara melancolie a lucrurilor care trec. Izvoarele poeziei lui Zamfirescu duc spre Antichitatea latin i greac, dar i ctre peisajul romnesc i poezia popular. Poetul merenungkan admirativ saya nostalgia monumentele evului clasic, nzuiete ctre idealul de art i via al vechii Elade, dar, n acelai timp, n pasteluri, natura romneasc saya gsete o evocare plin de graie saya expresivitate, nsoit de o not specific de umor. Poezia lui Zamfirescu konstituen un saat berbeda n evoluia pastelului romnesc de la Alecsandri spre I. Pilar i Adrian Maniu. Nota dominan deskriptif, oscilnd ntre peisajul filtrat printr-o subiectivitate discret i lirismul obiectiv, aproape de rceala parnasian, plasticitatea imaginii i cizelarea uneori desvrit a formei, varietatea rezolvrii ritmice i muzicalitatea versurilor disting lirica poetului. Nuvelistica Adunat n volumele Novele (1888), Novele romane. Frica (1895), Furfano (1911), O muz (1922), evolueaz de la romantismul nceputurilor spre un realisme de factur liric i de rafinament artistik. Compoziia echilibrat, analiza strilor interioare, accentul pus pe portret i peisaj, lirismul sunt cteva trsturi ale acestor nuvele, n care apar inadaptabilii i singuraticii stpnii de automatisme i manii sau familia de slujbai apsai de orizontul limitat al oraului de provincie care vor reaparea la M Sadoveanu alturi de tipul, mai vechi n literatura romn, seorang parvenitului. Mai puin cunoscut prin poezia saya nuvelele sale, Zamfirescu se impune n primul rnd ca romancier. N faa vieii (1884) i lume nou i lume veche (1895) sunt ns copleite fie de mimarea refleciei, fie de tonul ptima al atacului abia deghizat. Consacrarea i este adus de ciclul Comnetenilor. Alctuit din cinci romane (aprute ntre 1894 i 1910). Potrivit credinei scriitorului n rolul istoric hotrtor al boierimii, pstrtoarea prin vremuri a celor mai nalte virtui morale ale neamului, romanele trebuiau, n intenia sa, ntoarc dragostea romnilor ctre pmntul lor din valea Dunrii8221, s fie icoana8221 societii romneti de la sfritul sekolului al XlX-lea, n stare s creeze iluzia intensiv8221 a vieii. Concepia estetic a romancierului st sub semnul preuirii clasicismului, pe care l opune imitaiunii8221 naturaliste, precum i literaturii dekoratif saya idilice. Poporanismul i apare lui Zamfirescu ca o concesie fcut unei doktrin politik. Dei romanele (din care nu lipsesc notele smntoriste i nici rigiditatea doctrione) nu concord consecvent cu ideile estetice ale scriitorului, justeea acestora din urm nu e mai puin terbukti. Idealul su de art implic adevrul esenial al vieii chiar dac scriitorul apare mai mult ca un vistor pe marginea realului i sobrietatea clasic. Accentul pus pe armonie i proporie, ca norme ale frumosului, devine la autorul romanului Viaa la ar altceva dect academismul rece al unora din versurile sale, impecabile i rigide: expresia aparte intuirii ritmurilor eterne ale existenei n concretul unor destine, n plastica peisajului. Nu ntmpltor, scriitorul avea cea mai mare preuire pentru Tolstoi, stpn pe arta implicrii eternului n istorie, sebuah universalului n tertentu. Prin cultul simplitii i al naturaleii, Zamfirescu se dovedete, asemenea, kreditur nu numai idealului su clasic de creaie, ci i spiritului naional romnesc. Respingerea lirismului diluat, ca i a psihologismului (pe care scriitorul nu-l confund cu analiza psihologic, dovad admiraia pentru Dostoievski) se face n numele principiului autenticitii. Prin aceast idee, dar i prin alte cteva intuiii remarcabile, subordonate ei (tehnica de proces verbal prozei, condamnarea scrisului frumos), este de fapt mengantisipasi estetica romanului romnesc de dup primul rzboi mondial. Contradictorie, opera romancierului, perawatan denunase hehehe tezismul unor contemporani, relevansi kontinuitas lanjutan ntre creatorul de via i observatorul esenelor ei, pe de o parte, i gnditorul social tinznd spre o literatur de modele, conservatoare selling conservatoare, pe de alta. Viaa la ar. Primul roman al ciclului, scris n 1893, la Bruxelles, seorang aprut n revista Convorbiri literare8221 (18941895) i, n volum, n 1898. Ideea romanului sa conturat pe fondul unor convingeri mai vechi ale scriitorului privind viaa rural autohton, crora li sa asociat , N geneza operei. Saya nostalgia rii Este istoria convertirii tnrului boier Matei Damian, revenit din strintate, de la studii, la datoria legturii cu pmntul. Dup moartea mamei sale, el va ncepe s se ngrijeasc singur de moia printeasc, pn atunci lsat pe seama altora. Eroul se leag tot mai mult de pmnt i de oamenii lui, ranii, reprezentai prin baciul Micu. Chiar dragostea luminoas care se nate ntre Matei i Saa Comneteanu, turunkan unei vechi familii boiereti, saya cstoria lor, n final, semnific de fapt deplina integrare a eroului n viaa de la ar. Romanul nu este lipsit de autenticitate, pe latura observaiei, n ciuda tezismului su. Cu toat simpatia sa pentru boieri, romancierul nu ignor limitele nelegerii pe care o au acetia fa de rani: un biet jitar i apare lui Murgule drept adevratul om fericit, chiar Matei, reprezentnd o boierime mai liberal, nu ntreprinde nimic pentru ridicarea ranilor. De fapt, personajul este n bun msur berkorban inteniei scriitorului de ntruchipa n el imaginea ideal boierului legat de pmnt, activ, capabil s reziste n confruntarea cu oamenii noi, de felul lui Tnase Scatiu. Doar paginile de fin sugestie analitic iubirii nscnde pentru Saa i a comunicrii cu farmecul naturii l salveaz de la o total artificialitate. Arta realizrii personajului atasan un nivel superior prin Saa, eroin de o mare finee interioar. Farmecul i graia feminitii ei apar susinute de o prezen tulburtor discret. Dac arja satir nu falsific esena lui Scatiu, viziunea poetizant asupra sufletului rnesc antisipasi, prin baciul Micu, idilismul smntorist. Scriitorul ncearc s implice problematica sosial n destinele eroilor: intenia lui Tnase Scatiu de se cstori cu Tincua este semnul unei schimbri de raporturi sociale, Matei vede n dragostea pentru Saa legtura sa cu pmntul strmoilor, Saa personific farmecul firesc i calmul activ al vieii de La ar. Romanul nu adalah kompleks epik desfurare. Tablouri de natur i episoade sau adegan dinamice converg ntr - o bayangkan de sintez a vieii de la ar. Lirismul sobru al descrierilor, notaia pastinya limbajului n dialog dau culoare scenelor i caracterizeaz condensat personajele, iar detaliul revelator i intuiia micrilor sufleteti imprim adevr psihologic episoadelor. Romancierul este un creator de atmosfer, bukan observator satiris nzestrat, pictor viguros de portrete colective. Tnase Scatiu. Scris n 1895, la Roma, saya aprut mai nin n revista Convorbiri literare8221 (18951896) i apoi n volum, n 1907, este al doilea roman din ciclul Comnatenilor (fusese proiectat iniial sub titlul Viaa la ora). Avnd proporiile i structura unei nuvele mai cukup, romanul prinde linier unui caracter. Ambiios aku energik, dar meschin aku vulgar, Tnase Scatiu apare caricat, potrivit inteniei scriitorului de a-i judeca pe arendaii ajuni bogai, devenii factori politici. Fora personajului, incontestabil, este legat de autenticitatea psihologic a ctorva scene: masa de familie, agitat de capriciile tiranice ale lui Scatiu, complexat de inferioritatea the originine ide cultur fa de socrul i soia sa, Dinu Murgule i Tincua, mnia nestpnit, care culmineaz Cu mpucarea armsarului Forga, declanat de euarea inteniilor sale de a se remarca cu ocazia vizitei unui ministru n ora, dansul chindiei, exprimnd vitalitatea sa rudimentar, durerea simulat cu exagerare la moartea Tincuei. Amnuntul revelator, mnuit fr excese, trdeaz natura ascuns, profund a tipului: revenit la luciditate, el trimite o slug s ia pielea calului mpucat, la cptiul soiei moarte l ngrijoreaz soarta covorului, ameninat s fie ptat de lumnri. Autenticitate respir i analiza psihologiei senectuii: cteva scene memorabile dezvluie la Murgule un complex al neputinei, relevansi portretul unei vrste. Mai palid este prezena Tincuei, notabil rmnnd la ea doar sugestia atmosferei interioare de poezie difuz i dureroas a existenei ei frnte. Refugiul n amintirea iubirii de tineree pentru Mihai Comneteanu indic o api bovaric. Absena unui konflik unitar este suplinit de konsentris asupra personajului principal, pe care episoadele l definesc, urmrindu-l n raporturile cu cei din jurul su. Scenele converg n portretul lui Tnase Scatiu. Cteva apariii abia schiate ((Bnic, Nichitache, Haim) Completeaz imaginea unei lumi n care acesta nu este o excepie. Unele episoade (pregtirile i primirea ministrului, banchetul dat n onoarea lui) amplue i mai mult sensurile critice. Finalul e tezist, n Ciuda faptului c ia fost inspirat scriitorului de o ntmplare nyata, cunoscut n cursul unei anchete ntreprins de Romnia liber8221: ncercnd sI readuc cu sila la ora pe btrnul Murgule, ntors la moie, Tnase Scatiu este ucis de ranii revoltai, care, plngndu-se Ministrului de noul stpn, l ceruser napoi pe boierul lor8221. Veridicitatea tipului, subtilitatea psihologic a scenelor, ritmul mai dinamic al episoadelor, prin restrngerea lirismului, fac din Tnase Scatiu cu toat subiectivitatea viziunii, complementul dramatic al poeziei din Viaa la ar. Romanul Adncete semnificaiile unei tipologii al crei cap de serie este Dinu Pturic, eroul lui N. Filimon. Pictura plin de relief sebuah adegan unor pemberontakan rneasc mengantisipasi Rscoala lui L. Rebreanu. Cel Mai nenorocit om8221, cum semneaz Scatiu telegrama prin care vestete moartea Tincuei, anun demagogia de sentimente a lui Stnic Raiu, eroul lui G. Clinescu din Enigma Otiliei. Tnase Scatiu mengkonfirmasi calitile eseniale ale romancierului: simplitatea i naturaleea clasic, acuitatea observaiei tipologice, rafinamentul analizei i receptivitatea la poezie. Tezismul menunjukkan n n n n n n n n n n n n n n n n n n n n n n n n n n n n n n n n n n n n n n n n n n n n n n n n n n n n n n n n n n n n n n n n n n n n n n n n n n n n n n n n n n n n n n n n n n n n n n n n n n n n n n n n n n n n n n n n n n n n n n n n n n n n n n n n n n n n n n n n n n n n n n n n n n n n n n n n n n n n n n n n n n n n n n n n n n n n n Romanul amintete, prin sensul su umum, ca saya prin detalii, semnificaia yang Tolstoi destinului Rostovilor n Rzboi i kecepatan. Sebuah crui mempengaruhi resimte, dei Zamfirescu refuza s o recunoasc. Romanul urmtor, ndreptri (19011902) este conceput ca o ilustrare a ideii de necesar regenerasi romnilor din Regat (corupi prin amestecul cu alte neamuri) n hubungi cu energia ardelenilor, pstrtori ai calitilor rasei. Construit pe o asemenea tez, cartea este n ntregime fals, prin retorica dialogurilor, inconsistena personajelor, motivarea buatan evoluiei acestora, dirijat inabil de autor (e cazul cstoriei lui Alexandru Comneteanu cu Poria, fiica unui preot din Ardeal, simbol al regenerrii8221). Ultimul volum al ciclului, Anna (19061910), imaginasi disoluiei n care sfrete boierimea, cndva iubitoare de pmnt i de ar, adalah meritul unor reuite n descrierea vieii mondene, dar struind prea mult asupra unor frivoliti erotice i cednd uneori sentimentalismului, apare ca o Revenire la orientarea minor i melodramatic a nceputurilor romancierului. N ansamblu, ciclul surprinde procesul complex al cderii neamurilor i ridicrii noroadelor8221. Cele mai realizate romane ale ciclului Comnetenilor sunt expresia triumfului adevrului, perawatan s-a impus creatorului dincolo de iluziile saya berprasangka penjualan. Sub raport artistik, Zamfirescu a adus o contribuie nsemnat la dezvoltarea romanului romnesc, adugnd observaiei berkonsentrasi asupra tipologiei mediului, prin care se leag de tradiia romanului sosial, unele fine intuiii psihologice, un lirism discret n descripie, rigoare i simplitate n compoziie, sobrietate Sebuah stilului, atribute ale unei arte clasice, capabil s absoarb esenele realului. Zamfirescu seorang scris cteva scenete saya seorang pedagang biasa Leopardi, Carducci, Th. Gautier, V. Hugo. Scriitorul a ntreinut o coresponden besar, din paginile creia portretul omului saya preocuprile creatorului apar cu pregnancyan. El se numr printre personalitile complexe ale literaturii noastre de la sfritul sekolului al XlX-lea, n contextul creia se distre prin sinteza artistik pribadi, prima de o asemenea anvergur n romanul romnesc. Opera sa multilateral antisipasi unele direcii de dezvoltare ale prozei i liricii din secolul urmtor. Sursa: Dicionarul literaturii romne de la origini pn la 1900. Editura Academiei R. S.R. Bucureti, 1979, pag. 928-931 Recomandare Recomand cartea Istorii regsite, autor prof. Aurel Neculai, cea care a inspirat titlul acestui blog. La ce sunt bune crile La ce sunt bune crile mi vine s rspund: la totul i la nimic. Poi tri foarte bine fr s citeti. Milioane de oameni n-au deschis niciodat o carte. A vrea s le explici ce pierd e totuna cu a explica unui sury frumuseea muzicii lui Mozart. N ce m privete, m numr printre cei care nu pot tri fr cri. Sunt un vicios al lecturii. Am nevoie s citesc aa cum am nevoie s mnnc i s beau. Hrana pe care mi-o ofer lectura mi este la fel de indispensabil ca i aceea material. Resimt fiecare zi fr o carte ca pe o zi pierdut. (Nicolae Manolescu) Cele mai bune articole i pagini Comentarii recenteViata la tara - Rezumat Romanul sebuah fost publicat dalam revista 8220Convorbiri literare8221 din anul 1894 si a avut ca scop punerea di lumina a clasei romanilor iubitori de pamant cum sunt cei din Comanesti la care face referire Autorul Romanii chiar si cei ce berpura-pura berkedip, aduk, sir sirap numai la suprafata, ascund, sub o ironie de cuvinte si de formule, adeseori neroade, o naivitate incantatoare, perawatan se leaga totdeauna speranta. Acesta si este marele semn al Viitorului Casa boierului Dinu Murgulet si a sotiei sale Sofita este vizitata de Tanase Scatiu impreuna cama mama sa. Curtea boiereasca este situata in pragul dealului in Ciulritei si pare a destatt de bogata si populata cu carduri intregi de gaste, curci si cirezi de vite. Tanase Scatiu este poftit de boier di casa impreuna cu mama sa Profira, sunt tratati cu cafea le este prezentata fi faci facel chiar glume cu acestia ca arf bine sa se cuscreasca. Aceasta era doar o gluma pentru ca boierul Dinu il considera pe acesta mitocan si Mojic ce nu arn demn de fata sa. Dupa vizita primita, di kamera acestuia intra Sasa fiica unui prieten vechi al boierului, apreciata foarte mult de acesta il cheama la sora lui Diamandula perawatan zacea grav bolnava. Boierul ii spune Sasei despre gluma sa de ai da pe fiica lui Tincuta junelui Scatiu. Coana Diamandula era o batrana bolnava cu trupul istovitde puteri ce-si mai traia viata doar din dorinta de-si revedea unicul fiu plecat di Italia de multi ani si de la care primea numai scrisori. Boierul Dinu ii era fratele cel mai mic si ii promisese Acesteia ca-i va chema fiul kucing mai repede. Vestea mult asteptata a inveselit repede toata casa spre seara cand au aflat ca Matei fiul batranei se va inarce acasa a doua zi. Dalam dimineata urmatoare toata familia gramadita di trasura lor lustruita au plecat la gara sa-l astepte pe Matei. Intr-o jumatate de ora toata familia era ajunsa la gara, trenul soseste si Matei sare din tren di bratele celor ce-l asteptau. Au Pornit cu totii acasa, iar pe drum au admirat campurile bogate, i-au fost prezentate mosiile si s-au intalnit cu anumiti cunoscuti despre care boierul ia spus lucruri pe care acesta nu le stia. Au ajuns di Ciulnitei la curtea boiereasca asezata pe deal toe slabile si argatii erau iesiti sa-l vada. Odata ajunsi acasa au yang toti navala sa o anunte pe coana Diamandula ca ia sosit feciorul. Acesta isi imbratiseaza mama iar ea il mangaie pe par si umeri radiind de fericire. Matei Damian o intalneste in casa si pe Sasa o saluta, ii spune ca nu Sa schimbat prea mult si deapana cu toti amintiri. Le spune acestora lucruri traite de el daparte de casa, se reintalneste cu Tincuta care ii era ca o sora si melayanic masa impreuna. Sasa, Mihai si alte doua surori mai mici Victoria si Mary aveau mosia Comanesti asezata la o jumatate de ceas de Ciulnitei. Dupa revederea cu Matei au pornit spre mosia lor cu trasura. Sasa era omul de baza pentru cei trei frati dupa ce parintii lor murisera , Ea fiind pazitoarea numelui si averii ce-i ramasese de la parinti, iar boierul Dinu era Murgulet vechi prieten al tatalui sau. La Ciulnitei batrana mama a lui Matei era din ce di ce mai rau. Aceasta di ultimile clipe de viata si-a chemat fiul langa ea si la indemnat ca dupa moartea sa sa sesoare, ia lasat ce ce era strans pentru el cu rugamintea de A se apuca de treburile la mosie sa nu mai plece departe si incerce de ao cunoaste mai bine pe Sasa care este o fata tare cumsecade. Dupa ce ia spus toate aceste lucruri batrana si-a dat sfarsitul. Acest capitol este cel mai trist din roman intrucat se prezinta despartirea pentru totdeauna a lui Matei de mama sa si felul cum tot satul o conduce pe ultimul drum pe 8220sora boierului8221 Dupa aceasta cruda despartire Matei ramane o saptamana in casa unchiului sau, iar apoi se muta Di casa parinteasca. Aici incepe sa-si puna lucrurile la punct, dorea sa alcatuieasca averea la loc, sa ajute pe tarani sa le faca o scoala sa-i scoata din mizerie. Pentru ca lucrurile sa-i para mai clare merge la Sasa, Sa-i ceara sfaturi di legatura cu munca campului. Matei pleaca de la Sasa cu gandul de a ajunge drept 8220la arie8221 unde se treiera graul. Aici adalah surpriza neplacuta sa vada ca oamenii ce-i lucrau nu anehnya graul bine, il risipeau si el a trebuit sa le faca observatie. Vestea ca boierul este Pe mosie sa raspandit repede si oamenii au inceput sa-si vada mai bine de treaba. Tincuta a fost in vizita la Comanesti iar la plecare Mihai si surorile sale au condus-o acasa. Pe drum trasura la un hop sa rupt, iar acestia au fost nevoiti sa mearga pe jos. Astfel Mihai si Tincuta au avut ocazia sa se apropie mai Multi-si faca juraminte si sa inceapa intre ei o iubire juvenila. Acest capitol prezinta cele mai curate si induiosatoare scene de dragoste din literature romana. Matei s-a familiarizat melepaskan cu gospodaria, astfel cele mai multe treburi fiind acum facute de el, mai greu fiindu-i doar cu programul care incepe mult prea devreme in agricultura. Dalam fiqare duminica Matei mergea la cimintir la mormantul parintilor dupa aceea la biserica. Pe Sasa o intalnea tot aici, participau la slujba apoi mergeau la mosia Sasei. Petreceau impreuna restul zilei jucand table uneori isi facea prezenta chiar si Tanase Scatiu de care ei faceau haz Pentru ca acesta era grosolan, mitocan si laudaros. La plecarea spre casa Tanase Scatiu la luat di trasura sip e Matei iar cu acest dalih si-a laudat si caii pe care tocmai ii cumparase. La dus pe Matei pana la gospodaria sa dar aici a avat o supriza neplacuta de ao gasi pe mama sa Profira beata si certandu-se cu toti argatii. Scatiu era mereu cu gandul la fata boierului Tincuta astfel el reusea sa puna mana pe banii boierului. Matei o vizita mereu pe Sasa, iar aceasta era bucuroasa de acest lucru. Ii marturiseste ca este fericit alaturi de ea si este tepat ceea ce si-a dorit si atnci cand era departe de ea. Dalam acest capitol este prezentata vizita primarului di casa Sasei si seorang preotului. Tot aici se prezinta participarea intregii familii la o slujba religioasa facuta de alti preoti si calugarite sositi in sat ce s-au rugat pentru ai feri de cutremure si seceta. Sasa, fetele Conu Dinu si Matei au participat la slujba dupa perawatan au servit masa impreuna cu preotii si calugaritele la Sasa. Au plecat cu totii la Comanesti, iar Matei se gandea tot mai serios sa-i spuna unchiului sau despre intentia sa de a lua de sotie pe Sasa. Boierul Dinu avea si el sa-i faca o destainuire lui Matei si anume aceea ca el a luat bani cu dobanda de la Scatiu si nu a platit la timp, iar acesta pretinde de ai da mana fiicei sale Tincuta. Pentru a incerca sa-l Ajute, Matei se ofera sa-i dea unchiului sau din banii care-saya adalah zestre de la mama sa. Destainuirea ce ia facut-o cu privire la iubirea sa pentru Sasa il bucura nespus pe unchiul sau si-i promite ca-l va Menopang Conul Dinu nu a mai stat pe ganduri si a mers la Sasa sa-i spuna despre Matei. Aceasta insa desi nutrea sentimente de dragoste fata de nepotul Conului Dinu nu poate sa-i dea repede un raspuns deoarece trebuie sa-l insoteasca pe Mihai pentru Prima oara dalam strainatate Cu cat plecarea lui Mihai se apropia trebuiau aranjate toate lucrurile. Surorile lui aveau sa stea pe perioada plecarii Sasei la conul Dinu. Idila dintre Tincuta si Mihai incepe sa capete proportii neasteptate in acest capitol, cand ei au curajul de a se intalni la 8220helesteul8221dintre localitatile Comanesti si Ciulnitei. In mijlocul naturii ei isi dau seama ca sunt legati sufleteste si potriviti ca pereche. Mihai o roaga sa-l insoteasca la Paris, ea nu poate merge dar ei isi promo ca-si vor scrie kucing mai des si jura sa nu Se casatoreasca pe perioada despartirii lor. Dupa plecarea Sasei, Matei se reintoarce la treburile mosiei intelegandu-se bine cu taranii si avand relatii bune cu acestia. Unchiul sau Dinu scapa de datoria catre Scatiu cu ajutorul banilor primiti de la el. Pe perioada plecarii Sasei adalah ragazul de a se edifica asupra Sentimentelor fata de aceasta Sasa trimite multe scrisori lui Matei iar intr-una din ele ii spune acestuia ca a aflat despre dragostea lui Mihai fata de Tincuta. Mihai dupa plecarea din tara a fost cuprins de o mare tristete din cauza despartirii sale de Tincuta. El duce in perioada razboiului o viata zbuciumata si grea, iar dorul pentru ea il chinuia si mai tare. Tincuta este casatorita fortat cu Tanase Scatiu care a avut mari probleme cu autoritatile si chiar cu toti oamenii satului. Tincuta este asuprita, degradata sufleteste pana la nevroza autosuprimata traind pentru Mihai un vis de iubire intr-o lume fara idealuri. Ultimul capitol al romanului se incheie intr-un mod mai optimis intrucat Sasa si Matei isi declara dragostea fara ocolisuri. Matei ii confirma Sasei ca o iubeste, se casatoresc si intemeiaza o familie fericita. Ultima bayangkan seorang romanului imprima mai mult aceasta fericire a familiei intrucat Prezinta acea sanie pe partia stralucitoare ce ii ducea pe cei doi intre Comanesti si Ciulnitei. Mantan penggemar film kartun - Marian Godina Februarie - Cristian Niculcea Singur pe lume - Hector Malot Suatu hari - David Nicholls Jane Eyre - Charlotte Bront Portretul lui Dorian Grey - Oscar Wilde Colt Alb - Jack London Pendulul lui Foucault - Eco Umberto Parfumul - Patrick Suskind Cel mai iubit dintre pamanteni - Marin Preda Torentele vietii - Marie Desmarest Invitatie la vals - Mihail Drumes Laleaua Neagra - Alexandre Dumas Marile Sperante - Charles Dickens Mizerabilii - Victor Hugo Cele mai recente comentarii Anda harus mengaktifkan JavaScript untuk membaca ini
Comments
Post a Comment